Néhány szó a szervezet vízháztartásáról

Megfelelő mennyiségű víz fogyasztása az egyik legfontosabb tényező az egészséges testtömeg és a táplálkozás fenntartása esetén. A víz alapvető szerepet játszik az anyagcsere folyamatokban, a normális vérkeringés fenntartásában, valamint a folyadékháztartásban.

Pótolja azt, amit elveszített!

Minden 30 perces mozgás után, igyon meg 2 dl vizet, hogy pótolja az elveszített folyadékot. Ha azt érzi, hogy szomjas miközben mozog, figyeljen arra, hogy mindig legyen Önnél sportpalack, és tartsa magát hidratált állapotban a mozgás egész ideje alatt.

A kalóriamennyiségük miatt az üdítőitalok és a rostos üdítők nem jók a folyadék pótlására, ha Ön testtömeget szeretne csökkenteni vagy megtartani elért testtömegét. Próbálja meg, hogy a vízbe tesz egy nagyon kevés gyümölcslevet, egy szelet citromot vagy lime-ot, ha nem szereti a víz semleges ízét.

Mennyi víz elég?

Fogyasszon minden nap 1,5-2 liter vizet. Ha sportol, több folyadék fogyasztására van szüksége, hogy fedezni tudja szükségleteit!
Bízzon a szomjúságérzetében, és tudni fogja, hogy mikor kell innia! A szomjúság érzése felhívja a figyelmet arra, hogy a nap folyamán hány pohár vizet fogyasztott el, és segít abban, hogy testét hidratált állapotban tartsa.

Amikor a víz nem elegendő…

A legközelebbi alkalommal, amikor iszik, gondoljon arra, hogy mit fog inni! Hasonlóképpen a mondáshoz: “Azok vagyok, amit megeszünk.”, “Azok vagyunk, amit megiszunk.” Testünk 60%-a víz. Habár minden folyadéktartalmú étel segíti folyadékszükségleteinket, a víz legnagyobb mennyisége abból származik, amit megiszunk. A sima vízen kívül számos egyéb lehetőségünk kínálkozik a folyadékpótlásra, mint pl.: különböző üdítőitalok, vitaminnal dúsított vizek, sportitalok, energiaitalok és teák. Nem könnyű feladat megválasztani a legjobb üdítőitalt.

Az átlagembernek, aki mértékletesen sportol, a sima víz fogyasztása kitűnő választás. De a legtöbben szeretjük, ha az italoknak valamilyen ízük is van, és ezáltal arra ösztönöznek minket, hogy többet fogyasszunk belőlük. Ha hosszabb ideig, intenzíven végez különféle testmozgásokat, nem elég, ha csak vízzel pótolja az elveszített mennyiséget, hiszen ebben az esetben az izzadás során különféle sókat is veszítünk, mint pl.: nátrium, kálium, stb.

Legyen körültekintő mielőtt iszik!

Ha értékelni szeretné a fogyasztott üdítőitalt, jó kezdés, ha megtekinti az összetevőket tartalmazó leírást. Példának okáért, a szénsavas és a különféle gyümölcsös italok gyakran magas kalória- és cukortartalmúak, viszont alacsony tápértéktartalommal rendelkeznek. Nemcsak azért veszélyes ez, mert a szervezetünkbe üres kalóriákat juttatunk, hanem a szénsavas és gyümölcsös italokban lévő magas cukor-koncentráció csökkenti a folyadék felszívódásának mértékét. Ha magas fruktózszirup koncentrációt lát az összetevők között, ne fogyassza el! A fruktózon kívül a többi cukor, kisebb koncentrációban is gyorsabban felszívódik.

Néhány energiaital koffein és cukor kombinációját tartalmazza, amellyel egy gyors energiaszint növekedést érünk el. Ha Ön nem szokott hozzá ezen italok fogyasztásához, vigyázzon, mert gyomorpanaszokat okozhat.

Nos, valójában mit is keresünk? Jó ötlet, ha ellenőrzi az összetevők között lévő elektrolitok (mint pl.: nátrium, kálium) mennyiségét és minőségét, hiszen ezek is távoznak az izzadás során. Ezen kívül az elektrolitok némi ízt is biztosítanak, amellyel arra ösztönzik, hogy fogyasszon belőlük egyre többet. Keresse a 100 kalóriánál kevesebbet tartalmazó italokat! A magas kalória magas cukortartalmat jelöl; gondoljon bele! Ugye nem akarja “visszainni” a kemény munkával leadott kalóriákat?

Míg a nagy mennyiségű cukor problémát jelent, a kis mennyiségű szénhidrát az üdítőitalokban fontos a sportolás közbeni vércukorszint megfelelő szinten tartásához. A különböző szénhidrátok keveréke is segít abban, hogy a szénhidrátok megfelelően tudjanak hasznosulni, és felszívódni a szervezetünkben.

Az olyan italok, mint pl. a Herbalife® H3O Pro Izotóniás Ital, megfelelő választásnak bizonyulnak, hiszen kellő mennyiségben tartalmaznak felszívódni képes szénhidrátokat és esszenciális elektrolitokat, de nem tartalmaznak koffeint. Ez a készítmény por formájában kapható. Elkészítése nagyon egyszerű: keverje össze vízzel, és fogyassza jóízűen! Kényelmes, mindenhová magával viheti a kis tasakos kiszerelésben rendelkezésre álló izotóniás italt!

Maradjon hidratált állapotban!

Dehidratálttá válhat, ha nem iszik folyadékot, mielőtt megszomjazik. Ez az egyik ok, amiért az atléták megtanulnak órarend szerint inni. Két pohár folyadék a sportolás elkezdése előtt néhány órával, majd pedig utána még egy pohár a kezdés előtt 10-20 perccel. Néhány korty 15 percenként segít abban, hogy megelőzze a nagy mennyiségű folyadékvesztést. A hidratáltsági állapotot vizeletének színe alapján tudja megítélni. “Azok az emberek, akik optimálisan hidratáltak minden 1-2 órában ürítenek vizeletet.”- állítja Dr. Luigi Gratton, M.D., M.P.H., a UCLA (University of Los Angeles, California) klinikai orvosa. “Ezen kívül a vizelet színe halványsárgás vagy víztiszta kell, hogy legyen.” “A sötétebb szín koncentráltabb vizeletet jelent, amely azt mutatja, hogy több folyadékot kell fogyasztania.”

Figyeljen oda a hidratáltság egyéb más jeleire is a mozgás során, mint pl.: izomgörcs, fejfájás, szédülés érzése. Főképpen, ha Ön “hétvégi hős”, a megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen az egészsége és a jól működő szervezet szempontjából. Ha úgy gondolja, hogy kevesebbet iszik, mint amennyit kellene, egy ízletes és finom üdítőital segít abban, hogy hidratált maradjon, és kielégítse folyadékszükségletét!

Érdeklődjön és tanuljon!