Mennyi az annyi, avagy mennyi folyadékot igyunk? 1.rész

Megfelelő mennyiségű víz fogyasztása az egyik legfontosabb tényező az egészséges testtömeg és a táplálkozás fenntartására. A víz alapvető szerepet játszik az anyagcsere-folyamatokban, a normális vérkeringés fenntartásában, valamint a folyadékháztartásban.

Ilyesféle megfogalmazásokat tömegesen olvashatunk a neten, megtalálhatjuk a különféle folyadékfogyasztás-kalkulátorokat, melyeket kitöltve (rendszerint testsúly-életkor) megvilágosodhatunk a személyre szabott alapvető folyadékszükségletünkről.

Egyszerű vagy bonyolult a válasz a mennyit igyunk és mikor kérdésre?

Kezdjük el közösen a hiteles válasz keresését!

Dr. Lenkei Gábor orvos, a téma egyik szakértője írja weboldalán a következőket: „Az orvosi tankönyv (Élettan) beszámol egy érdekes kísérletről. Egy 70 kg testsúlyú embert beültetünk egy számára optimális hőmérsékletű szobába, ahol nem fázik és nincs melege. Felöltözve üldögél. Nem végez semmiféle tevékenységet, nem ejt egyetlen csepp verejtéket sem. Csak üldögél. Még csak nem is beszél. Mennyi vízre van szüksége e körülmények között, egyetlen nap alatt?”

Mennyi víz elég?

Az előző kísérletből kiderül, hogy az abszolút minimum, tökéletesen kedvező körülmények között 285 ml, azaz közel három deciliternyi folyadék elfogyasztása lenne minden tízkilónyi testsúlyra.

    • 50 kg-os ember esetében közel 1,5 liter
    • 70 kg-os ember esetében 2,0 liter
    • 100 kg-os ember esetében alig valamivel kevesebb, mint 3,0 liter az abszolút minimum

Az elfogadható mennyiség

Egy felnőtt szervezet megfelelő működéséhez az imént említett mennyiségek legkevesebb másfélszeresére lenne szükségünk.

    • 50 kg-os ember esetében 2,25 liter
    • 70 kg-os ember esetében 3,0 liter
    • 100 kg-os ember estében 4,5 liter

De még ezek a mennyiségek sem elegendőek, ha kánikulában, vagy erős fizikai tevékenység, például sport révén, átlagon felüli folyadékvesztésnek vagyunk kitéve.

Mit tudunk még?

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet szerint: “10 testsúly-kilogrammonként 4 dl folyadék bevitelére van szükségünk. Egy 70 kilós ember tehát 28 deciliter folyadékot pótoljon naponta – ez a hivatalos, általánosan elfogadott álláspont.”

 

Mivel mi a Nordic Walking gyaloglást, túrázást kedveljük és műveljük is rendszeresen, mit tegyünk a fentiek tudatában?Pótold azt, amit elveszítettél!

Minden 30 perces mozgás után, fogyassz minimum 2 dl vizet, hogy pótold, amit elveszítettél. Ha mozgás, edzés közben szomjas vagy, Igyál! Mindig legyen veled sportpalack, és tartsd magad hidratált állapotban a mozgás, nordic walking túra egész ideje alatt. A kalóriamennyiségük miatt az üdítőitalok és a rostos üdítők nem jók a folyadék pótlására.

Folytatása következik…